Wednesday, September 27, 2006

Buah Kurma

SEMALAM aku ada membaca satu artikel di dalam Utusan Malaysia mengenai puasa dan buah kurma. Menurut penulis, setiap kali menjelang Ramadhan, mudah benar hendak mendapatkan buah kurma yang ada di dalam pasaran. Setiap rumah pastinya membeli buah kurma.


Kalau tidak silap aku, beliau ada juga menyatakan sebenarnya sunat memulakan buka puasa dengan buah-buahan segar (kalau tak betul tolong betulkan). Kalau tak ada kurma, pisang pun boleh. Orang kita makan kurma sebab Rasulullah dulu makan kurma. Kalau di zaman Baginda ada buah pisang dan dia makan buah pisang, tentu sekali kita pun akan jadikan pisang sebagai menu.

Bila baca artikel tu, teringat pulak tentang kebun pisang ayahku di kampung. Barangkali, kalau ayah terbaca artikel ni dia akan memilih pisang sebagai ganti buah kurma.

Bagi diriku pulak.. sejak dua tiga tahun lepas, pastinya puding kurma tidak akan terlepas dari menu hidangan yang aku sediakan. Jiran aku pun dah boleh teka agaknya kalau aku hulurkan sepiring dua.. Cerita pasal jiran.. teringat pulak tentang mangkuk kepunyaannya yang belum aku pulangkan.. huhu..

Macam mana pun, kurma tetap istimewa...

7 comments:

Anonymous said...

Selalunya mangkuk tu lambat pulang pasal benda nak isinya belum ada lagi kan nieys hehehe. Am sedang fikir apa agaknya nak beri bila sampai giliran Am untuk moree (betul ker eja ni) untuk surau Am nanti

Unknown said...

Akak pun mesti buka dgn buah kurma dulu. Kat sini buah kurma dia sedap lak tu....kalau kat M'sia yg sedap sikit tu biasa mahal...hehe

Pisang adalah buah yg sentiasa ada dlm rumah ni. Anak2 akak suka benar makan pisang...haha

Nieys Zahri said...

am >> tu la.. tak tau nak isi apa lagi.. hihi..

kak Yus >> kurma kat UK sedap yer kak.. best nyer.. kat malaysia skrg ni pun dah banyak yang sedap.. tapi mungkin tak sesedap kat tempat akak kot.. :)

ZaKiN said...

puding kurma.. tak penah rasa lah.. nak semangkuk.. hehe

tumismenumis said...

Puding kurma?
kasik resepi. Nak jugak try.
Hari tu beli kurma berkilo kilo, makan sorang sorang jer.

Nieys Zahri said...

maniq >> hai..lama tak jumpa.. nak rasa semangkuk dua? mai la datang sini... :D

mazudi >> beli berkilo2 makan sengsorang? alahai.. takpe.. banyak benda boleh buat dengan kurma tu..

5xmom.com said...

Hi! I saw yr link on my blog incoming links. Nak resipi puding kurma? Senang aje nak buat.
http://www.malaysiabest.net/2006/09/30/resipi-puding-buah-kurma-dengan-sos-mentega/